Vizita la Alba Iulia

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Alba Carolina, cetatea orasului Alba Iulia, construita pe site-ul vechiului Apulum (castru roman) si a vechii Cetati Medievale…ne-a intampinat sambata cu ceva soare, nitica ploaie, schimbarea de garda, zilele cetatii…si mai multe.

Citisem foarte putin despre Alba Carolina inainte sa mergem la Alba Iulia pentru ca picat ca o surpiza aceasta vizita (vineri dupa-masa am aflat ca vom merge) …din putinul research am aflat cum ca pe acolo ne vom pierde timpul alocat Albei…si am avut dreptate. Voisem neaparat sa mergem la Muzeum National al Unirii, la Sala Unirii si sa dam o tura de cetate.

Cetatea Alba Carolina , Alba Iulia (acelasi stil de constructie ca si Cetatea Aradului)

Schimbare de Garda. Cetatea Alba Carolina, Alba Iulia

La intrare m-a frapat faptul ca salasliueste un singur afis cu “punctele de interes” fara detalii. Iar in cetatea nu sunt semne care sa marcheze locurile de inters (m-am obisnuit eu “prost” la straini care pun semne peste tot). Oricum tot din noroc la amiaza am prins schimbarea de garda, pare-se singura de acest gen (adica pentru turisti) din toata Romania (nu va puneti sa comparati cu schimbarea de garda de la Buckingham ca n-are rost). Noi am stat jumatate de “eveniment” la Alba si am decis sa o luam din loc…

Am trecut pe langa “Traseul celor trei fortificatii” care cuprinde ruinele Apulum (despre care auzisem ca sunt o dezamagire), ruinele Cetatii medievale si ruinele Alba Carolina…dar am decis sa nu intram (de afara nu parea de loc impresionant…) . Cine vrea, e 10 lei / adult si astept sa aud feedback-ul vostru.

Asa ca baietii au trecut pe la arcuri (chit ca Alex s-a jucat de-a arcasul si la Budapesta in 2011) iar apoi am mers la Muzeul National al Unirii. 7 lei / adult intrare plus 15 lei taxa foto. Doamna de la intrare ne-a spus sa tin la indemana chitanta cu taxa foto pentru ca vom fi intrebati “pe sala”. Bon. A poposit chitanta la mine in buzunar si DSLR-ul in gat. Trecem de bratarile dacice (da, acelea, faimoasele!) si zice al meu sot “zicea ceva domnu ca de aici nu mai putem face poze”). Vin si eu in urma lui si ma repede “domnu” sa ma anunte ca pana acolo erau gratis pozele si mai departe nu mai putem face. Am spus, cu calm, ca am platit taxa foto si sa aibe rabdare sa scot chitanta din buzunar. Am precizat ca am fost avertizati ca va trebui sa aratam dovada (in paranteza fie spus, daca ma duc cu DSLR-ul in gat nici nu concep sa nu platesc taxa foto!)

Muzeul National al Unirii, Alba Iulia

Muzeul National al Unirii

Sa mai zic nitel “de rau” ca asa-s eu, carcotasa! Ca de obicei informatiile sunt slabe. Au fost cateva exponate mai in detaliu explicate, dar in rest, tipicul stil romanesc (ex 1. Aparat foto). Inca un muzeu care nu contine informatii suficiente…

Mi-a placut insa ca ne-am putut juca de-a Fred si Wilma. (vezi poza de sus).

Tot tanti de la intrare ne-a zis ca la Sala Unirii e gratis dar sa aratam chitanta cu taxa foto ca sa putem face poze. In aceeasi cladire – vis-a-vis de Muzeu – e si o mica expozitie de port popular. Sigur, Sala Unirii are insemnatatea ei istorica, dar nu e foarte bine pusa in valoare…(nu ma mai mira).

Sala Unirii, Alba Iulia

Cand am iesit de aici a inceput ploaia. Deci ne-am ascuns (la o apa si cafea). Dupa ce s-a dus potopul am facut poze statuii lui Mihai Viteazul si am plecat spre partea care mi-a placut mie cel mai mult: Catedrala romano-catolica “Sfântul Mihail”.

In interior se afla mormintele lui Iancu de Hunedoara , al fratelui sau Johannes Miles si al fiul sau mai mare Ladislau , iar pe cealalta parte a bisericii mormintele reginei maghiare Isabella si a fiului sau Ioan Sigismund.

Mormantul lui Iancu de Hunedoara

Catedrala Romano - Catolica

Catedrala Romano – Catolica

Catedrala Romano-Catolica impresioneaza prin maretie si simplitate. Personal mi-a adus aminte de cea mai veche biserica din Budapesta.

>>citeste si despre Castelul Corvinilor, Hunedoara

De aici am trecut si pe la Catedrala Ortodoxa pe care nu am vazut-o in interior (era nunta).

Catedrala ortodoxa (Catedrala Încoronării)

Am dat apoi o tura prin spatele Catedralei Ortodoxe in speranta sa mai vedem si alte porti (din ce mi-am dat seama a vazut poarta 1 , poarta 3 si poarta 4, dar nu bag mana in foc). Sunt foarte multe monumente in cetate, dar nu sunt marcate de loc (asa ca le vezi daca ai noroc sau iti propui sa mergi prin toate cotloanele). Noi am cam dat bir cu fugitii cand am vazut ca nu mai gasim nimic interesant.

Per total, am stat mai bine de doua ore explorand Alba Carolina iar cel mai mult timp l-am petrecut la Muzeul National al Unirii si in Catedrala Catolica. Sper ca si in Romania sa vad sageti care te indruma spre obiectivele importante dar si ceva mai multe detalii prin muzee. Mi-a placut experienta dar nu cred ca as reveni sa stau mai mult in Alba Iulia.

Cum ajungi la Alba Iulia

Cu masina, cu trenul sau cu avionul. Noi am fost cu masina pe traseul Arad- Lugoj – Deva- Sebes – Alba Iulia (da, stiu, e putin mai scurt pe Valea Muresului dar se lucreaza…si se sta in trafic). Cat despre avion, Alba Iulia este aproape atat de Cluj Napoca cat si de Targu Mures. Wizz Air zboara pe ambele.